Velkommen til Spansk mad!

på denne blog vil du kunne finde lidt af hvert om spansk mad:
  • billeder
  • opskrifter (nogle af dem med videoclip med spansk eller engelsk tale)
  • links (f.ex. til min spansk-danske online madordbog)
  • oplysninger om spanske mad- og drikkevarer
  • madskikke

    Kommentarer er meget velkomne!

søndag den 25. maj 2008

Paella!

Der findes ikke én 'rigtig' måde at lave paella på, man kan tværtimod finde mange forskellige varianter af denne ret. Men udgangspunktet er altid den typiske valencianske ris arroz bomba, som svarer til grødris, safran samt kød og/eller fisk og skaldyr.
Det vigtigste først: anskaf en rigtig paellapande!!! Jeg har prøvet at lave paella i en alm. pande, og det bliver ikke lige så godt! Den kan f.eks. købes her
Jeg lavede min variation af paella (fisk og skaldyr) i går, og den bestod af disse ingredienser:



Først steger jeg lidt hvidløg og løg i olivenolie, derefter fisken - i dette tilfælde laks og pollock - men man kan også bruge andre fiskesorter.

Derefter hælder jeg en dåse flåede, hakkede tomater i.

5-6 dl. grødris strøes ud over hele panden - det bedste er at bruge den originale valencianske ris, som kan købes i butikker med spanske specialiteter, f.eks. her!

Når det koger, skrues ned for varmen
og ca. 1/2 l grønsagsboullion hældes ved.
Efter ca. 5 min. kommes grønne bønner, ærter, grønne og røde peberfrugter i strimler og evt. majs ved. Derefter safran (ikke for meget, det giver for stærk smag - man kan også bruge gurkemeje, det giver også risen den gule farve!).

Efter yderlige ca. 10 min. pyntes med
skaldyr - man kan bruge rejer (gerne de store), krebsehaler, blæksprutter, muslinger, etc.

Og så gælder det om at holde øje med, at risen bliver mør uden at det brænder på - hvis man har et ildsted i haven, kan man evt. lade det stege færdig der - til sidst skal den tages af ilden og stå ca. 5. min med låg på.


Server med citron og evt. flute til - og selvfølgelig en go' spansk rød- eller rosévin til! (en cava rosé kan også anbefales!)
Velbekomme!

Her kan du se et par video-clip om at lave paella: clip 1 - clip 2

Ingen kommentarer: